Derek Jeters sista hemmamatch (25/9 -2014)

I år drar Derek Jeter (40) sig tillbaka från baseboll. Bakom sig har han en lång karriär som i MLB började 1995 med spel i New York Yankees, blott 20 år gammal och i det laget kom han att spela hela sin karriär. Halva sitt liv har han tillägnat Yankees. Men vad är det egentligen som gjort Jeter till den storhet inom baseboll som han blivit? Ser man till hans individuella prestationer genom karriären ligger han inte i absoluta toppen inom baseboll, även om han såklart är väldigt bra. Däremot är han en helyllespelare rakt igenom som både på och utanför plan varit en god representant för sporten och vikten av gott och rent spel. Det finns ingen som hatar Derek Jeter. Det går helt enkelt inte.
Mina första minnen av Jeter går tillbaka till mina första möten med baseboll. Matcher på TV-kanalen Supersport år 1996 samt hans gästspel i Seinfeld något år senare. Jeter har för mig med många fans som följt sporten under denna period blivit nästintill synonymt med baseboll. Vad är Yankees utan Jeter?
När jag ser tillbaka på den här säsongen tänker jag inte på huruvida Yankees tog sig till slutspel eller inte – jag tänker på att det var säsongen som Jeter slutade. För mig och många andra har Jeter alltid funnits där. Vi har tittat, följt Jeter och haft fantastiskt roligt.
Säsongen 2014 har blivit ett långt farväl år Jeter, iallafall från fansen sida. Från Jeter har det varit business as usual. Vid varje at bat har mobilkamerorna blixtrat – från arena till arena. Jeter har blivit en spelare som fans oavsett lag kunnat se upp till. Gott sportmannaskap samlat i en person.
När Yankees i veckan spelade sin sista hemmamatch för säsongen blev det såklart ett storslaget farväl, i dubbel bemärkelse. Jeter avgjorde matchen i slutet av nionde inningen och han avtackades av gamla och nya lagkamrater, fans och såklart av föräldrar, syster och systerson som man emellanåt kunnat se besöka hans matcher. Som allt annat när det gäller Derek Jeter blev även hans slut på spelarkarriären värdigt.

Jeter sista hemmamatch kan ses här (condensed game). Samt för MLB abonnenter i helhet här. Fox Sports satte samman tio sköna Derek Jeter minnen här.

”Bald Vinnie” från Bleacher Creatures inleder sista ”roll call” för Derek Jeter, dvs ropar spelarens namn tills dess att spelaren gör en gest tillbaka.

Ett varv runt arenan efter matchen.

Presskonferensen efter matchen.

EDIT: Dan Barry och Ken Schwencke publicerade en längre text idag i The New York Times om Jeter och hur han lyckats att inte hamna några skandaler. Mycket läsvärt: http://nyti.ms/1rAGPvL

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, New York yankees och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Derek Jeters sista hemmamatch (25/9 -2014)

  1. Fint skrivet, Thomas. Det har verkligen varit omtumlande år de senaste säsongerna för oss Yankee-supportrar, med relativt svala insatser av laget sedan World Series 2009 och det faktum att vår generations profiler lagt av en efter en.

    Du har ju varit initierad supporter mycket längre än mig, så du har säkert vinkat farväl till spelare som Bernie Williams och Paul O’Neill redan. För mig började det med att Posada la av och följdes av övriga i The Core Four, och värst av alla – mycket jobbigare än Jeter – var det i fjol när Rivera la av. Jag var otroligt nedstämd och ville inte författa mig med baseboll och skippade stora delar av slutspelet.

    Nu med Jeter borta så känner jag att dagens Yankees saknar en hel del själ. Steinbrenner-sönerna fyller inte pappa Georges skor över huvud taget och själv ser jag egentligen bara Brett Gardner som den enda riktiga potentiella Yankee-profilen, som inte är pitcher, i truppen. Om A-Rod skulle få en revival utan dess like kanske jag skulle kunna ta tillbaka honom närmare mitt hjärta, men det kan bli tufft för honom.

    Nåja, det blir till att acklimatisera sig nu med Jeter och Rivera borta. Svårt.

  2. Thomas skriver:

    Det var intressant att höra din historia också. Jag har vissa luckor i mitt Yankees intresse som hört samman med möjligheten att under visa perioder inte kunna följa laget live ska jag tillägga.

    Ja, just nu känns Yankees som ”tomt”. Det behövs en nystart från att ha vilat på, ”gamla meriter”. En ny ”core four”. Förhoppningsvis kommer den nystarten nästa säsong. Trading och allt annat som hör försäsongen 2015 till kommer bli avgörande och mycket intressant.

Kommentera

