Tom Cruise och hans basebollkepsar (2-2) och extra innings

Nyligen såg jag filmen Oblivion med Tom Cruise. I en scen vandrar han genom ett ödelagt New York, där hittar han en Yankees keps som han tar på sig. Inget märkvärdigt egentligen. Min första tanke var att det helt enkelt rörde sig om en vanlig varumärkesplacering. Men jag kunde inte riktigt nöja mig med det så jag sökte vidare och läste jag en intervju i NY Daily News med Cruise och regissören Joseph Kosinski. I intervjun berättade Kosinski att det var Cruise, som tydligen är en stor New York Yankees fan som fått välja vilken keps som skulle vara med i scenen och då valt en Yankeeskeps.

Tom Cruise i keps och utan boll.

Tom Cruise i keps och utan boll.

Om jag inte hade varit den filmnörd jag är så hade blogginlägget kunnat vara slut här, men hela den här ganska fåniga iakttagelsen fick mig att minnas Cruise i nyinspelningen av War of the Worlds från 2005. Jodå, Cruise’s karaktär bär en Yankees keps när han står ute i trädgården och kastar med sin son, som han för övrigt har en väldigt dålig relation med i filmen. Hur förtydligar filmskaparna det? Jo, genom att låta sonen bära en keps från ärkerivalerna Boston Red Sox! I just den scenen finns förresten ett kul ställe att pausa på. Om man pausar precis i hans kast som resulterar i en pangad ruta så ser man att han inte har någon boll i handen. Nåväl 2-0 till New York Yankees om man räknar antal filmer där Cruise bär Yankeeskepsar, men för att göra det här till en jämn match behöver vi bättre underlag, fler innings.

I filmen Knight and Day (2010) bär han istället en Boston Red Sox keps, likaså i A few good men (2005).

Detta innebär att det är jämnt, 2-2 och det behövs alltså minst en extra inning för att avgöra den här matchen. Det hade jag hoppats att ni som läser bloggen kan hjälpa till med. Så har ni sett Tom Cruise i basebollkepsar i fler filmer? Vilka filmer isåfall och vilka kepsar?

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, New York yankees och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

