Youtube: Vad händer här?

Kan någon förklara det här? Jag förstår inte vad som händer…

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, Världen. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Youtube: Vad händer här?

  1. Martin skriver:

    Haha, inte en aning men det gav mig ett härligt skratt.
    En vild gissning skulle vara att det handlar om att kunna visa någon skicklighet som inte har att göra med baseboll utan att få någon avstängning + böter

  2. Martin skriver:

    Visade klippet för min far och han sa att visa fotsulan för någon är ett sätt att visa sin ilska på i vissa länder, ungefär som att dra långfingret till någon.

  3. Thomas skriver:

    Jag vet att det i mellanöstern är väldigt fult att visa fotsulan för folk och allt som har med fötter och skor anses som smutsigt/tabu, Det kan ju vara så även i Korea. I början av klippet när slagmannen springer fram mot pitchern ser det dock ut som om han ska slå på honom och pitchern verkar också förbereda sig på en sådan attack, men sen börjar alla hoppa på ett ben… Kan ju som sagt vara så att de visar skosulorna som du skriver.

  4. Thomas skriver:

    Jag har hittat en förklaring som verkar sannolik. Tydligen är det så att våld inom baseboll bestraffas väldigt hårt i Korea med avstängning och höga bötebelopp som följd att spelarna väljer att utöva Dakssaum 닭싸움 som betyder kycklingslagsmål och är en Koreansk skolgårdslek som går ut på att utövarna hoppa på ett ben och ska försöka knocka omkull den andra parten.

Kommentera

