Elitseriebaseboll: Göteborg Hajarna – Sthlm Baseboll (26/5 -2012)

Jag är just hemkommen efter en helt underbar helg i Göteborg. På bordet bredvid min dator ligger en keps med texten ”Marvels”. Men vi tar det från början som i det här fallet blir förra årets SM-final i baseboll mellan Göteborg Hajarna och Stockholm Baseboll. Finalen vanns av Stockholm som blev svenska mästare 2011. I lördags möttes så lagen igen i dubbla matcher på Hajarnas hemmaplan Shark Park i Utby i utkanten av Göteborg och det var en frestelse som inte gick att motstå. Visserligen tre timmar i bil, men jag älskar road trips! Hade bara önskat min fästmö hade varit lika entusiastisk för bilfärder, men med en hotellnatt i potten gick det att få även henne på gott humör.

Med avresa runt 09:00 på lördagsmorgonen var vi efter frukoststopp på McDonalds framme vid Shark Park kring halv ett. Spelarna ägnade sig åt batting practice. Vi satte oss på den då relativt tomma läktaren bakom home plate för att de kommande 6-7 timmarna njuta av baseboll i det soliga vädret. Ganska snart fylldes läktaren och folk som kom sent fick slå sig ned på gräset eller på medhavda campingstolar.

Under första matchen tog Stockholm ledningen och hade länge ett 3-1 övertag som Hajarna lyckades utjämna till 3-3. Matchen avgjordes först i en tionde inning med seger för Hajarna med 4-3.

Den andra matchen började 16:00 och även här var det Stockholm som tog ledningen ganska tidigt. Ledningen ökade så småningom till fyra, men Hajarna plockade runs på slutet och i nionde inningen hade Hajarna med två outs tre poäng och spelare i scoring position möjlighet att utjämna. Efter ett bra slag och bra fart mot home plate dömdes dock spelaren out av domaren och matchen var över. Besvikelsen var stor hos många av oss. Matchresultat: 3-4.

Sammanfattningsvis bjöds det på snyggt spel en hel del imponerande pitching. Det enda jag ångrar lite så här i efterhand är att jag inte hade med mig ett tomt statistikhäfte så att jag kunde fört lite statistik för när det inte finns på någon storbildsskärm då inser man att man saknar den. Det får bli nästa gång.

Det blev en i alla fall en helt fantastisk dag på Shark Park. Solen sken och stämningen bland publiken var på topp och dessutom träffade jag bloggargrannen Magnus som driver bloggen Baseboll på svenska IRL. Det blev lite basebollsnack såklart. Hoppas du gillade våra hemmagjorda Cracker Jacks 🙂

Kommentatorn var bra och Hajarna delade ut ett jättefint programblad, med information om spelarna samt det grundläggande kring hur baseboll spelas. Ett bra grepp för att hjälpa nytt folk in i sporten. Jag tänkte nästan föreslå att till nästa tryckning föreslå ett tomt statistikark i programmet, men det om något hade nog skrämt iväg oinvigda från sporten 🙂

Kiosken sålde kylda drycker och grillat. TyvNågra lotterärr såldes inga Hajarna t-shirts för en sådan hade jag gärna köpt men man  hade anordnat ett lotteri där man kunde vinna en basebolljersey från ett MLB lag, men trots sju lotter gick jag lottlös hem. Men jag var inte ett dugg besviken över det utan köpte mest lotter för att stödja klubben. Samtidigt måste jag tillägga att jag aldrig vinner på lotterier. Verkligen aldrig. Eller ja, det kom att bli en sanning med modifikation så att säga, skulle det visa sig men det återkommer jag till. Under matchen passade jag på att filma lite och jag lyckades fånga några snygga spel på film. Håll till godo!

Efter matchen tog vi in på ett hotell i närheten av Älsborgsbron och njöt av den lugna hamnmiljön.

Dagen därpå bjöds det tyvärr inte på baseboll, däremot spelade vårt favoritlag i amerikansk fotboll – Kristianstad Predators borta mot Göteborg Marvels så det var givet med ett besök på Backvallen och det var här det osannolika hände – jag vann en Marvelskeps på entrébiljetten och jag som senast vann något när jag var sju år och fick en lott på ett lotteri där alla barn vann. Då vann jag en sköldpadda i plast. Nu vann jag en keps för motståndarlaget. Var jag besviken? Inte ett dugg! Jag var överlycklig! Dessutom kunde den kanske komma till användning om det skulle uppstå hätsk stämning efter matchen, då skulle man kunna maskera sig som Marvelssupporter – Marvels förlorade nämligen med de förkrossande siffrorna 7-51.

Det här blev en helt fantastisk helg och minisemester. Både jag och min fästmö som saknade elitserievana och hade amerikansk major- och minor league baseboll som referensram är imponerade av kvalitén på svensk elitseriebaseboll och det är nog inte omöjligt att det blir ytterligare en road trip till Göteborg i samband med någon viktig Hajarnamatch! Det var så värt det! Tack Hajarna! Tack Göteborg!

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Elitseriebaseboll: Göteborg Hajarna – Sthlm Baseboll (26/5 -2012)

  1. Martin skriver:

    Riktigt rolig läsning, är lite avundsjuk på dig 🙂

  2. Andreas Svensson skriver:

    Grymt kul att läsa om din resa och att du var nöjd med vad du såg! Kommer du upp till Stockholm få du säga till så får du en granne att snacka skit med på läktaren =)

  3. Thomas skriver:

    @ Andreas Svensson. Det är nog inte helt omöjligt att det blir en tur uppåt i framtiden! Finns ju flera bra lag i området, dessutom hade det varit skönt att för en gångs skull besöka staden för att ha kul och inte för att jobba.

Kommentera

