De äldsta spelarna i baseboll

Jag kan fascineras något enormt av olika ytterligheter i sport. Nu senast har jag fastnat för basebollspelares ålder och då kommer man in på vem som är yngst, äldst, har spelat flest säsonger också vidare och det är axplock av dessa spelare jag kommer ägna detta inlägg åt. Vi börjar med den nu  äldsta spelaren i major league…

Jamie Moyer  (1962-)
Colorado Rockies pitcher Jamie Moyer är 49 år gammal och det gör honom till den nu äldsta spelaren i ligan. Han inledde sin karriär 1986 för Chicago Cubs. Han har spelat 29 säsonger med 8 olika lag, men aldrig för Yankees. Han har 2434 strike outs. De senaste åren har hans ERA gått upp något men i skrivande stund ligger den på 4.99 vilket är ganska ok.
VIDEO: Moyer makes history

Leroy Robert ”Satchel” Paige (1906-1982)
Mycket kring pitchern Satchel Paiges bakgrund är oklart, till och med huruvida hans ålder är korrekt visste inte hans mor med säkerhet. Han började i alla fall spela baseboll i negro league 1926. Där spelade han i olika lag fram till och med 1947. 1948, ett år efter att Jackie Robinson som första svarta basebollspelare börjat spel i major league började Paige spela för Cleveland Indians och samma säsong tog Indians hem World Series efter en 4-2 vinst mot Boston Braves (idag Atlanta Braves).

Hans sista och enda match för Kansas City Athletics spelade han 1965. Tiden från mitten av 1950-talet och fram till den sista matchen 1965 tillbringade Paige i olika minor league lag. Sammanfattningsvis spelade alltså Paige baseboll från 1926 fram till 1965 (39 säsonger) och när han slutade var han 59 år gammal. 1971 valdes han in i Baseboll hall of fame.
MLB Video: Satchel Paige minibiografi

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, Världen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De äldsta spelarna i baseboll

  1. Andreas Svensson skriver:

    Moyer är ju häftig! Att han fortfarande håller måttet i världens bästa liga är egentligen helt sjukt, men det säger ju ganska mycket om hur bra han egentligen är!

    Några andra personliga favoriter bland åldersmännen (förlåt om jag förstör något framtida inlägg eller varsågod om jag inspirerar till det!) är Julio Franco, Carlton Fisk och förstås Nolan Ryan!

  2. Thomas skriver:

    Jag kan inte annat än hålla med, Moyer är en spelare jag helt klart beundrar! Vidare får jag tacka för inspirationen 🙂 Jag är långt ifrån klar med att skriva om ytterligheterna bland spelarna inom baseboll!

Kommentera

