Att överleva ett slutspel – rätt taktik genom World Series

I morgon natt börjar World Series. Texas Rangers möter St. Louis Cardinals i första matchen av maximalt sju. Hur ska det gå? Kommer ekorren hjälpa Cardinals? Kommer Rangers ta sin första WS seger? Kommer spelare prestera? Och hur ska vi orka? Vi som bor i ”fel” tidszon? Det finns några tillfällen om året det verkligen suger att bo i ”GMT+2” – de heter ALDS, ALCS och World Series.

Jag har ägnat en del tid åt att komma på den perfekta modellen – dvs. att kombinera ett heltidsjobb dagtid med basebollslutspel nattetid. Först tittade jag på de som följer NFL och slutspelet SuperBowl. Där var taktiken i bekantskapskretsen att börja uppvärmningen med mat, tilltugg och sportdryck på kvällen och sedan följa pre-game showen på ESPN tills SuperBowl drar igång 02:00 på natten och därefter ha begärt sig ledigt dagen efter. Det här funkar kanske för en match – men inte om man ska följa ett helt slutspel i baseboll!

Jag började räkna. Jag hade följande fasta variabler att ta hänsyn till: 8h arbete, 8h sömn och 4-5h baseboll. Samtidigt ville jag ha ett någorlunda socialt liv. Jag insåg snart att den enda möjliga lösningen innebar en kompromiss gällande det sociala, i alla fall bland alla som inte följer slutspelet i baseboll.

Lösningen som jag kom fram till var bäst och den som jag sedan dess använt mig av går ut på att jag efter hemkomst från jobbet går till sängs runt 19:00. Sedan sätter jag väckarklockan på 01:30. Jag går upp och fixar lite käk, tilltugg och något gott att dricka lagom till matchstart 02:00. När matchen väl är slut framåt 06:00 går jag och duschar, äter frukost och kilar sedan till jobbet, sedan fortsätter jag så här så länge som krävs. Ironiskt nog är helgmatcherna värst om man kör efter detta system eftersom det är då man vill och kan träffa sina vänner. Första natten är jobbigast. De som inte följer MLB eller NFL tycker man är tokig.

Hur gör ni andra när ni följer slutspelet?

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, Europa, Sverige, Världen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att överleva ett slutspel – rätt taktik genom World Series

  1. Andreas Svensson skriver:

    Jag kör ett liknande upplägg, men eftersom jag har ett jobb där jag börjar rätt sent (10:30) så kör jag en mer normal dygnsrytm!

    9:00-10:30 Vakna/Åka till arbetet
    10:30-18:30 Jobb
    18:30-22:00 Social tid/Övriga aktiviteter
    22:00-01:50 Sova
    01:50-06:00 Baseboll
    06:00-09:00 Sova

    Funkar, men är slitigt i längden och framför allt är det i början svårt att somna kl 22:00 =)

  2. Andreas Westling skriver:

    Jag skulle aldrig orka med era scheman. Sover inte mycket (cirka 6h/dygn) men jag måste sova dem i följd och kliva upp senast 7:00. Därför har jag gett upp tanken att se nattmatcher live utan att behöva ta ledig nästföljande vardag.

  3. Tommy C skriver:

    – Jobbar, lever och sover som vanligt.
    – Kollar resultatet på at bat i mobilen när jag vaknar.
    – Käkar frukost.
    – Kollar videoklipp på at bat på vägen till jobbet.

    Så gör jag i år, men om Mets skulle gå till WS så skulle jag lätt sjuka mig från jobbet en vecka för att kunna vända på dygnet 😉

Kommentera

