Uppgång och fall och uppgång igen. Burnett. NY Penn League Championship Series 2011.

Yankees och flyt…
I mitt senaste blogginlägg skrev jag om att Yankees hade haft ett sådant flyt i sitt spel jämfört med förra säsongen vid samma tid. Det jag syftade på då var såklart den rad av vinster mot Baltimore Orioles, Boston Red Sox, Toronto Blue Jays och de två senaste matcherna mot Orioles. Sen tog det slut och fyra förluster på raken gjorde mig oroad.

Förra veckans onsdags och torsdagsmatcher mot Orioles var riktigt spännande och båda slutade först i extra innings, men de slutade också med Yankeesförlust. De följande matcherna mot Hideki Matsuis Los Angeles Angels slutade också mot förlust och det var först söndagkvällens/nattens match mot Angels som slutade med en 6-5 vinst till Yankees efter att ha legat under i början av matchen. Måndagens match mot Seattle Mariners gick också bra, 9-3 till Yankees.

28/8-6/9    9 vinster, 1 förlust
7/9-12/9    4 förluster, 2 vinster

A.J Burnett
I natt väntar nytt möte mot Mariners då det är upp till A.J Burnett att visa vad han går för. Han har ju spelat relativt stabilt i år jämfört med tidigare säsonger. Vi ska ta en titt på vad statistiken säger. Om man går på hans ERA (Earned Run Average) så har han hittills gjort sin karriärs sämsta säsong med 5.27. Hans bästa säsong var 2005 då han hade 3.44. Karriärsnittet är 4.11. Nu säger ERA inte allt om en spelare. Man måste se till WHIP (Walks and Hits per Inning Pitched) också och där hamnar Burnett på 1.45 den här säsongen, med säsongsbästa 2004 med 1.17. Karriärsnittet är 1.33. Vilken statistisk enhet säger då mest om en spelares prestationer? Jag säger som en annan bloggare skrev om ämnet, att det är som att fråga doktorn om man behöver en bättre diet eller mer motion… …jag antar att man behöver båda.  Jag håller tummarna för Burnett i kväll mot Mariners i alla fall!

Foto: Keith Allison, http://www.flickr.com/people/keithallison (Creative Commons)

A.J Burnett (2009) Foto: Keith Allison (Creative Commons)

New York-Penn League Championship Series 2011
Ett lag som jag försöker följa så gott jag kan är minor league laget Staten Island Yankees, med hemmaarena vid färjeläget i St. George på Staten Island. Det är ett klass A lag som spelar NY Penn league som är en kortsäsongsliga. Inte världens bästa baseboll, men tillräckligt bra och väldigt underhållande. Faktum är att min fästmö faktiskt föredrar minor league framför major league eftersom hon tycker det händer mer i dessa matcher. Och hon har rätt. De fumlar, tappar bollen, gör misstag som inte major league spelare gör, men det är också det som gör matcherna mer oväntade och spännande än major league.
St.George färjeterminal och Richmond County bank ballpark. Staten Island Yankees hemmaarena.I år har laget tagit sig till slutspel i New York-Penn League Championship Series. I natt möter Staten Island Yankees laget Auburn Doubledays i den första slutspelsmatchen av tre. Jag håller tummarna och hoppas på Yankees systerlag. Tyvärr sänds inte matchen på milb.tv. Senast Staten Island Yankees vann en slutspelstitel var 2009, vilket innebar dubbel glädje för oss Yankees fans.

Richmond County bank ballpark. Staten Island Yankees hemmaarena.


Staten Island Yankees mascot: Scooter the holy cow(!)

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, New York yankees och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

