Nr 4. Jim Thome slår sin 600: e home run. Media, baseboll och annan sport…

Nr 4. I morse när jag slog upp Sydsvenskans sportsidor fanns inte mindre än två bilder som hade med baseboll att göra. Glädjande. Därtill en bildtext. Självklart rörde det sig om Minnesota Twins Jim Thome som slagit sin 600: e homerun i en match mot Detroit Tigers. Det innebär att tidningen Sydsvenskan sedan jag började att blogga om baseboll 2009 nu har skrivit om MLB hela fyra gånger under tre års tid och publicerat inte mindre än fem bilder. De tidigare bildpubliceringarna rörde World Series 2009 och 2010 och en rörde Roy Halladay då han gjorde sitt perfect game. Därtill händer det att tidningen publicerar MLB tabellen, 1-2 gånger per säsong, alltid i samband med att slutspelet börjar samt när det är över. Är jag glad? Ja, eftersom det alltid är kul när svenska tidningar skriver om sporten jag älskar. Är jag irriterad? Ja, eftersom svensk media skriver alldeles för lite om sporten jag älskar.
Video: Jim Thome slår nr 599 och 600

Vi får anta att orsaken till att svensk media inte skriver så mycket om baseboll (och softboll) beror på att det är relativt små sporter i Sverige. Samtidigt kommer folk inte att intressera sig för sporten om inte tidningarna skriver mer om den. Det är dilemmat för intresset för baseboll i Sverige som jag ser det.

Det som är också konstigt att det inte skrivs om den svenska ligan i baseboll. Varför inte? Är det för att det är en så liten sport?
Ett annat ”problem” är att man inom media utgår från ett nationellt perspektiv, vilket inte på något sätt är unikt. Så är det i alla länder. Man väljer att skriva om sporter där det finns svenska spelare eller sporter som utövas även i Sverige. Man skriver således en hel del om NHL trots att ligan spelas på andra sidan av atlanten då det finns svenskar som spelar där.

Det konstiga är att det skrivs mycket mer om den amerikanska proffsligan NFL än om MLB i svenska tidningar. I sydsvenskan hittar man fem (5) träffar på MLB, men 100 på NFL. Nu har jag inte jättekoll på NFL, men visst var det ett bra tag sedan en svensk spelade i något NFL lag. Samma sökning på Aftonbladet ger 724 träffar på NFL och 194 på MLB. Uppenbarligen är NFL större än MLB i Sverige eller tror tidningarna det och skriver därför mer om amerikansk fotboll.

Samtidigt som vissa sporter får mindre uppmärksamhet som de förtjänar så får andra sporter oförtjänt stor uppmärksamhet, när det gäller de sistnämnda så tänker jag främst på orientering; sporten som måste vara världens sämsta åskådarsport oavsett om man sitter och lurar i skogskanten (nej, de erbjuder varken öl eller crackerjacks) eller i tv-soffan (…där kom någon springande och stämplade, där försvann någon bakom en gran…). Trav och hästhoppning är andra. Hästar och ryttare tävlar om att strutta fram vackert och emellanåt hoppa (motsvaras av Home run i baseboll), vilket är sportens höjdpunkt. För mig är det ofattbart att någon orkar följa denna tråkighetens kamp, ändå har Sydsvenskan 1140 sökbara artiklar om ämnet och Aftonbladet har hela 7652, så uppenbarligen finns ett intresse för denna sport som måste vara så långt ifrån folksport man kan komma.

Om vi går tillbaka till det nationella perspektivet och baseboll så kan man fråga sig varför det inte skrevs något(!) om aktuella europacupen i softboll i varken Aftonbladet eller Sydsvenskan. Där fanns det nationella intresset eftersom det rörde sig om ett svensk lag. Där fanns även ett genusperspektiv då det rörde sig om tjejer vilket tidningar vanligtvis brukar vara förtjusta att skriva om, men inte ett ord.

Nu är inte alla medier dåliga på att skriva om baseboll, men gammelmedia är dåliga på det. Aftonbladet har mycket duktiga bloggare och skribenter som kan skriva om baseboll, men alltför sällan syns deras artiklar och reportage i tryckt form. Tyvärr. Så hur ökar man då intresset för baseboll? Gör media fel? Är medias rapportering dålig eller bra? En sak kan jag konstatera. Frågorna blir fler än svaren.

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i baseboll, Europa, New York yankees, Sverige och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nr 4. Jim Thome slår sin 600: e home run. Media, baseboll och annan sport…

  1. Andreas Svensson skriver:

    Jag förstår och håller med dig om att rapporteringen om baseboll i Sverige är under all kritik. Men jag ska också säga att det finns undantag. I Nyköping t.ex. har basebollklubben gjort ett väldigt bra jobb och fått med sig lokalmedia som skriver om sporten och klubben så fort det händer något. Även i Göteborg tycker jag basebollklubben gjort ett bra jobb och ”sålt” in sig till Göteborgs Posten.

    Sen tror jag stenhårt på att sporten måste synas i tv för att det ska hända något. Jag som ordförande i Enskede Baseboll märker att de allra flesta nybörjarna hör av sig till oss har fastnat för baseboll efter att de sett några matcher på tv. Där är ESPN America fantastiskt! (Borde vara en fast kanal i alla kanalutbud!)

    I en drömvärld så skulle ju också baseboll vara en sport som passade alla, men tyvärr så är det nog inte så. Utav alla mina vänner så är det ytterst få som jag har fått intresserade av baseboll (och jag försöker verkligen!). Och om inte jag som brinner för sporten så mycket som jag gör kan få människor att börja gilla baseboll så tror jag tyvärr inte att lite fler artiklar i tidningarna kommer göra det heller. Men vem vet vad som händer…

    Vi får tills vidare vara nöjda med att vi gillar en sport som inte alla andra gillar och fortsätta dra vårt strå till stacken med våra fantastiska bloggar!

Kommentera

