Yankeesrostat bröd någon? Det blir ett äventyr! Del1 av…?

På min födelsedag fick jag en mycket uppskattad present…
…en brödrost som bränner in Yankeesloggan i det rostade brödet. Att det var en amerikansk brödrost som går på 110-120 volt spänning trodde jag inte skulle vara något problem, då nya elektronikprylar i regel klarar att drivas på 100-240 volt. Detta gäller uppenbarligen inte hushållsprodukter, särskilt inte en som behöver 600-700 watt.

New York Yankees Toaster

Nu började arbetet med att hitta en lösning på problemet, för jag ville bjuda mina övernattande gäster på Yankeesrostat bröd till frukost. El-kontakten var första problemet, den behövdes bytas ut alternativt ersättas med en adapter så jag besökte Clas Ohlson. De hade de adaptrar, men bara för att kunna använda europeisk elektronik i amerikanska eluttag, inte tvärtom.  De hade också en spänningsomvandlare för 279 kr, men den levererade bara 100 watt.

Lite Googlande. Någon spekulerade i att koppla in en dimmer innan brödrosten, men det känns inte som en vettig lösning, jag har för mig att dimrar bara tillfälligt sänker spänningen så den idén lämnade jag. Nästa idé blev då att koppla in den i badrummets 110 volts uttag med hjälp av en skarvsladd och att tejpa fast andra änden på brödrosten kontakter med eltape. Livsfarligt med nödvändigt. Det visade sig dock att rakapparatsuttag i badrum endast levererar ett fåtal watt, vilket inte räcker till de 6-700 watt som brödrosten behöver.
yankeestoast_bread.jpg

Tillbaka på ruta ett. Elfa.se hade en möjlig lösning för runt 3000 kr. De amerikanska shopparna hade 1000 watts  ”Voltage Regulator” för överkomliga $60-80, men då skickade de inte till Europa, eller hamnade frakten på $140 eftersom dessa apparater väger runt 6 kg.voltagetransformer.jpg

Nu har jag faktiskt hittat en på tyska Ebay som inklusive frakt kostar motsvarande 1100 kr. Ska jag köpa den? Innerst inne känns det smått vansinnigt att lägga 1100 kr för att driva något som kostat en tredjedel(?) och som enligt vissa recensioner på amazon beskrivs som livsfarlig efter att ha började brinna första gången den användes, men det är ju ändå en Yankees-brödrost!!!

Fortsättning följer… Ni som har förslag på hur jag ska göra för att få mitt älskade bröd! Berätta!!! /Mvh Thomas

Om Thomas

Har varit intresserad av baseball sedan slutet av 1990-talet, men spelar inte själv. I bloggen skriver jag om baseboll i Sverige, Europa och i USA, men främst Major League Baseball och då med inriktning på mitt favoritlag, New York Yankees.
Det här inlägget postades i New York yankees och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Yankeesrostat bröd någon? Det blir ett äventyr! Del1 av…?

  1. Ping: Yankeesrostat bröd någon? Det blir ett äventyr! Del 2 (sista delen = lösningen!) « Yankeesbloggen

Kommentera

